22 april 2017

Senaste nyheterna

Deltagarinfo 2017

Välkommen till Women’s Health Halvmarathon lördagen den 22 april 2017. Loppet har start och mål vid Sjöhistoriska museet på Djurgården i Stockholm. Första start går kl. 12.00.

Här kommer viktig information om loppet – läs noga!

 

Startbevis
Ditt startbevis får du via e-mail. Alla löpare som anmält sig senast den 7 april får startbeviset den 10 april. Löpare som anmäler sig senare får sitt startbevis via e-mail inom några dagar efter anmälan. På ditt startbevis står ditt startnummer och din startgrupp angivet.

Ta med startbeviset när du hämtar din nummerlapp! Har du tappat bort startbeviset, ta med ID-handling. Om du inte har möjlighet att själv komma till nummerlappsutdelningen kan du lämna startbeviset till någon annan som hämtar din nummerlapp.

Nummerlappsutdelning

Nummerlappen hämtas vid vår nummerlappsutdelning/mässa vid loppets tävlingscentrum på gräsytan vid Sjöhistoriska Museet, Djurgårdsbrunnsvägen 24 på Djurgården i Stockholm. Loppets sponsorer och partners kommer att finnas på plats för att visa och sälja produkter.

Mässans och nummerlappsutdelningens öppettider:

Fredag 21 april kl. 11.00–19.00

Lördag 22 april kl. 09.00–11.15

Det går bra att göra en efteranmälan till Women’s Health Halvmarathon vid nummerlappsutdelningen fredag 21 april och lördag 22 april – priset är då 850 kr för halvmarathondeltagare och 990 kr för DUO-lag. Notera att vi tar endast emot betalningar med kort för att undvika pengahantering på plats.

Din nummerlapp
Nummerlappen är personlig och får ej överlåtas till någon annan löpare.

Vi använder oss av Racetimer vid tidtagningen. Tidtagningen sker med hjälp av ett datachip som är fäst på en flik i överkanten av nummerlappen. Riv ej bort denna flik! För att tidtagningen ska fungera optimalt ska fliken vara utvikt från kroppen med en vinkel på mellan 45 och 90 grader.

På nummerlappen finns en perforerad del längst ner, denna ska rivas av och den hålade lappen ska fästas på ryggsäcken/påsen med överdragskläder som lämnas in i klädinlämningen. Den andra lappen lägger du i ryggsäcken/påsen.

På baksidan av nummerlappen skriver du namn och telefonnummer till anhörig samt om du medicinerar eller har någon sjukdom. Detta för att underlätta för vår sjukvårdspersonal om du skulle få problem under loppet.

Du som valt att stödja Bröstcancerfonden/BRO  vid anmälan (summan går oavkortat till Bröstcancerfonden) kommer att få springa loppet med en rosa nummerlapp.

DUO-klassen
Deltagarna som ska springa i DUO-klassen delar på halvmarathonsträckan och väljer själva vem i DUO-laget som springer vilken sträcka. Istället för en stafettpinne kommer ni att få ett bälte där lagets nummerlapp med datachip kommer att sitta – och denna ska alltså lämnas till den andra löparen i laget vid varvningen. Laget kommer att få tre nummerlappar, två med deltagarnas respektive namn utan tidschip och en lagnummerlapp med tidschip. Det är viktigt att det är rätt nummerlapp som sätts på bältet för att tidtagningen ska fungera.

Åk buss eller tunnelbana
Åk kollektivt till nummerlappsutdelningen och starten, det finns väldigt begränsat med parkeringsplatser runt tävlingsområdet.

Vänligen notera att Djurgårdsbrunnsvägen kommer att vara avstängd en timme före start och tre timmar framåt under lördagen, vilket påverkar tiderna för buss 69 från Sergels torg mot Blockhusudden.

Ett alternativ att ta sig till tävlingscentrum är buss 4 till Radiohuset eller buss 56 till Hakberget. Därifrån är det ca 900 m till nummerlappsutdelningen och starten.

Åker du tunnelbana är Karlaplan närmaste station. Därifrån är det cirka 1,5 km till tävlingscentrum. Ta uppgången mot Karlaplan, följ sedan Karlavägen mot Radiohuset och vidare mot nummerlappsutdelningen och starten.

Åker du spårvagnen från Sergels Torg mot Skansen stiger du av vid Djurgårdsbron, ca 1 100 m från nummerlappsutdelningen och starten.
Ytterligare information finns på sl.se.

Om du ändå väljer att åka bil rekommenderas du att parkera på antingen Sandhamnsgatan, där det är ca 700 m till tävlingscentrum, alternativt på Östermalm och promenera ca 1 000 m.

Omklädning
Vi rekommenderar att du som löpare kommer ombytt till evenemanget. Det finns tält för omklädnad och dusch på tävlingsområdet, utrymmet är dock begränsat.

Klädinlämning
Överdragskläder lämnas före start på speciellt markerad yta i tävlingscentrum vid Sjöhistoriska museet. Riv av den perforerade delen längst ner på nummerlappen och sätt fast den hålade lappen på ryggsäcken/påsen med överdragskläder som lämnas in i klädinlämningen vid tävlingscentrum. Den andra lappen lägger du i påsen/ryggsäcken. Du får tillbaka överdragskläderna efter loppet mot uppvisande av nummerlappen.

Värdeinlämning
Lämna plånbok, nycklar etc. i värdeinlämningen i tävlingscentrum vid Sjöhistoriska museet. Väskor och skrymmande saker lämnas i klädinlämningen. Du får tillbaka värdesakerna efter loppet mot uppvisande av nummerlappen.

Toaletter
Toaletter finns i tävlingscentrum vid Sjöhistoriska museet. Det finnas även toaletter vid vätskekontrollerna längs banan (förutom vid slingan på Östermalm). Notera att det inte är tillåtet att nyttja museernas faciliteter.

Uppvärmning
Uppvärmning sker gemensamt vid startområdet före första start, ledd av instruktörer från World Class.

 

Första start kl. 12.00

Du har vid anmälan valt om du ska starta i tävlings- eller motionsklassen.
Tävlingsklassen (startnummer 1–2000) och DUO-klassen (startnummer 5001 och högre) startar kl. 12.00.
DUO-klassen placerar sig i den bakre delen av startfållan.
Deltagarna i motionsklassen (startnummer 2001 och högre startar kl. 12.05.
Det är inte tillåtet att springa med barnvagn eller walkingstavar i loppet.

Farthållare
Är du osäker på vilket tempo du ska hålla? Följ någon av våra farthållare som genomför loppet i ett jämnt tempo. Dessa kommer att springa med flaggor på ryggen som markerar deras planerade sluttid. Du som springer i DUO-klassen kan givetvis också följa farthållarna, titta då på genomsnittshastigheten per kilometer.

· Det kommer att finnas farthållare på följande tider:
· Tävlingsklassen: 1.39 (4.40 min/km), 1.49 (5.10 min/km) och 1.59 (5.40 min/km).
· Motionsklassen: 1.49 (5.10 min/km), 1.59 (5.40 min/km), 2.09 (6.10 min/km), 2.19 (6.35 min/km) och 2.29 (7.00 min/km).

Tidtagning
Under loppet ska nummerlappen bäras fullt synlig på bröstet. Alla deltagarnas datachip registreras när de passerar startlinjen och mållinjen. På detta sätt får alla sin verkliga löptid registrerad, dvs tiden från passering av startlinjen till passering av mållinjen.


Banan
Du kommer att springa först en slinga på Östermalm och sedan går banan två varv på Djurgården. Första varvet mäter cirka 12,4 km inklusive Östermalmsslingan, och andra varvet är cirka 8,6 km långt. Underlaget är asfalt, med kortare sträckor på grusvägar. Det finns kilometerskyltar vid varje kilometer längs banan. Det finns en risk att löpare kommer att bli varvade på banan. Tänk på att hålla till höger för att släppa fram snabbare löpare.

Banan är kontrollmätt
Distansen är 21 098 meter, standard för halvmarathon. Banan för Women’s Health Halvmarathon är kontrollmätt av Svenska Friidrottsförbundets godkända banmätare.

Vätskekontroller
Längs banan kommer det att finnas sex vätskekontroller. De kommer efter 2,5 km, 5,4 km,
9,5 km, varvningen vid 12,4 km, 14,5 km samt vid 18,6 km.

Vid vätskekontrollerna serveras både sportdryck och vatten, på de första borden serveras sportdryck och sedan serveras det vatten.

Det är även möjligt att få sportdryck i tävlingscentrum vid Sjöhistoriska museet innan start samt efter målgång.

Energikontroller
Längs banan finns tre energikontroller, dessa ligger strax före vätskekontrollerna.

Vi serverar bananer från Chiquita vid varvningen (12,4 km), bars (OBS! innehåller nötter) (14,5 km) och druvsockertabletter (18,6 km).

Fyra mellantider
Mellantider visas vid 5 km, 10 km, 15 km och 20 km. Notera att klockorna startas enligt tävlingsklassens starttid 12.00, dvs om du springer i motionsklassen får du dra av fem alternativt tio minuter från tiden som visas på klockorna.

Farthållare
Är du osäker på vilket tempo du ska hålla? Följ någon av våra farthållare som genomför loppet i ett jämt tempo. Dessa kommer att springa med flaggor på ryggen som markerar deras planerade sluttid. Du som springer i DUO-klassen kan givetvis också följa farthållarna, titta då på genomsnittshastigheten per kilometer.

  • Det kommer att finnas farthållare på följande tider i tävlingsklassen: 1.39 (4.40 min/km), 1.49
    (5.10 min/km) och 1.59 (5.40 min/km).
  • I motionsklassens första led finns farthållare på dessa tider: 1.49 (5.10 min/km) och 1.59
    (5.40 min/km) och 2.09 (6.10 min/km).
  • I motionsklassens andra led finns farthållande på följande tider: 2.09 (6.10 min/km), 2.19
    (6.35 min/km) och 2.29 (7.00 min/km).

Aktiviteter längs banan
Du som springer Women’s Health Halvmarathon ska känna att du står i fokus den här dagen. Du kommer att bli framhejad av publiken, våra funktionärer, speakers och DJ’s – och så har vi ett gäng överraskningar som väntar när du minst anar.

Dela ditt lopp LIVE

I år erbjuder vi alla deltagare möjligheten att gratis prova Raceone, en ny app som ger dig möjlighet till live-tracking under hela ditt lopp. Med hjälp av GPS:en i din mobil kan familj och vänner följa och stötta dig under hela loppet. Så här gör du:

  1. Ladda ner.Raceone finns för Iphone och Android. Läs mer på raceone.com.
  2. Anmäl dig.Starta appen, gå in på loppet och anmäl dig.
  3. Dela. Berätta för familj och vänner om RaceONE så att de kan följa dig live.
  4. Starta. Ta med mobilen och aktivera loppet i RaceONE innan start. Stoppa sedan undan mobilen, starten går automatiskt när du passerar startlinjen.

Maxtid 3 timmar
Polismyndigheten har gett tillstånd för en maxtid på 3 timmar. Det innebär att du som startar i motionsklassens andra led ska vara i mål senast kl. 15.10.

Medicinsk service
Sjukvårdspersonal finns i tävlingscentrum vid Sjöhistoriska museet samt vid vätskekontrollerna på Djurgården. Det kommer även att finnas sjukvårdare på MC och en ambulans på plats. Sjukvårdare har rätt att plocka av skadade eller utmattade löpare från banan.

Målet
När du går i mål belönas du med loppets specialdesignade smycke från Ingnell Jewellery. Därefter bjuds det på dryck och tilltugg.

Resultat
Inom 10 minuter efter målgång hittar du ditt preliminära resultat och dina mellantider i resultatlistan på vår hemsida whhm.se. Den officiella resultatlistan publiceras drygt en vecka efter loppet.

Se dig själv springa i mål!
Alla löpare filmas vid målgången. Senast dagen efter loppet kan du gå in i resultatlistan och klicka på ditt namn och sedan se en kort filmsekvens när du springer i mål.

Massage
Team Axelsons finns på plats med 30 massörer och erbjuder löparna fri massage efter loppet.

After Run
Efter loppet är du välkommen på vårt after run där det kommer bjudas på välförtjänt mat och dryck till alla löpare.

 

Ta det lugnt!

21 098 meter är en lång distans och det gäller att ha krafter kvar till slutet av loppet. Ställ inte upp om du inte är helt frisk – och pressa inte dig själv att fortsätta om du känner dig sjuk. Det kan vara farligt att springa om du är förkyld eller känner dig hängig. Läs gärna mer på Loparhalsa.se.

Tävlingsregler
Svenska Friidrottsförbundets tävlingsregler gäller under loppet. Alla deltar på egen risk. Minimiåldern är 18 år för att springa hela sträckan, det vill säga du måste vara född 1999 eller tidigare för att få starta. För Duo-deltagare gäller minimiåldern 15 år, född 2002 eller tidigare.

Kontakta oss!
Undrar du något angående loppet? Kontakta Women’s Health Halvmarathons kansli:
E-mail: whhm@marathon.se
Telefon: 08-545 664 40 måndag till fredag kl. 09.00–12.00 och 13.00–16.00
Under tävlingsdagen hittar du vårt informationstält i tävlingscentrum vid Sjöhistoriska museet.

Women’s Health Halvmarathon arrangeras av hälsomagasinet Women’s Health och Marathongruppen, i samarbete med friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK.

Vi ses på tävlingsdagen!